Yang Dirindukan Orang Kepulauan Riau Sewaktu Merantau

Yang Dirindukan Orang Kepulauan Riau Sewaktu Merantau

Kepulauan Riau kampung halaman kita tercinta selalu membuat rindu sewaktu kita tengah dirantau orang. Rasa rindu kepada kampung halaman kadang datang tiba-tiba. kalau sudah rindu seperti itu rasanya ingin cepat-cepat balek kampong. Berikut ini rangkuman 5 hal yang membuat kita selalurindu pada kampung halaman.
      
      1.     Pantai
Sindrom rindu pantai agaknya paling sering kita alami kalau dirantau orang. Pas betul betul rindu akan kampung halaman, terkenanglah semua tentang keindahan pantai-pantai kampung halaman tercinta. Disitulah tempat bermain dengan keluarga, kekawan dan jugak kekaseh hati tercinta... haha...

Mereka yang merantau ditempat yang juga ada pantai, biasanya tetap juga terkenang pantai alami di kampung halaman. Ibarat kata pepatah hujan emas dipantai orang hujan batu dipantai sendiri... eng,.,, macam tak kene je....
      
pantai sergang
Pantai Sergang Dabo Singkep


      2.     Wajah-Wajah Orang Sekampung
Setiap daerah memiliki tipikal wajah masing-masing begitupun dikampung halaman kita. Wajah-wajah Melayu dan Cina serta perpaduan berbagai macam suku bangsa disini membuat kita terkadang rindu dengan wajah makcik penjual nasik lemak di kampong.

Senyum pakcik pembuat lelayang kat pasar tu juga kadang selalu dirindu, walau pas lagi dikampong suka betekak dengan pakcik waktu di kedai kopi.
      
      3.     Suasana Puasa
Rindu suasana puasa juga sering dialami orang Kepri pas lagi ditanah rantau, apalagi memang kalau pas bulan puasa jugak. Tapi kekadang tu tengah tak bulan puasa pun terkenang suasana puasa masa dikampung. Tebayang muka cik adek berbaju kurung ngantar hidangan ke masjid, terbayang muka bebudak kecik sebelah rumah maen mercon, terbayang-bayang aroma mentega cap tong.

      4.     Makanan
Ini juga sering dialami kalau pas lagi ditanah rantau... tekece gulai pari, nasik lemak, lontong kuah kacang, sate, bubor kacang, kepuron sampai kekadang yang paleng susah tu rindu nak makan buah asen.... yang satu ni susah siket ni... karne saye pernah ngerase macam tu.... masen je tekak....
     
      5.     Pas Jum’at
Yang kelima ni biasanya dialami oleh kaum lelaki. Kadang tebayang suasana kampong pas nuju ke Masjid, nampak ramai orang berbaju kurung. Tapi pas kalau ditanah rantau kalau kita sorang berbaju kurung lucu pulak, terpaksa lah kadang menyesuaikan diri.

Namalah juga orang rantau... kadang pas kita pakai baju kurung ada pulak budak kecik yang bersuara “eh abang tu pakai baju upin ipin.... lucu ya” disitu kadang rase ngilu siket hati...


Itulah beberapa hal yang selalunya kita alami pas lagi dirantauan. Itu kalau menurut saye lah... kalau awak pulak ape yang dirindukan dari Kepri pas lagi merantau?

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Yang Dirindukan Orang Kepulauan Riau Sewaktu Merantau"

Post a Comment