Apa Itu Tuhfat Al-Nafis?


Apa Itu Tuhfat Al-Nafis?
Tuhfat Al-Nafis adalah salah satu buku yang bernilai sejarah sangat tinggi bagi bangsa Melayu. Buku ini ditulis oleh Raja Ali Haji yang menceritakan perjalanan sejarah Kerajaan Johor, Johor-Riau & Riau-Lingga. Pergolakan politik antara antara pihak-pihak yang berseteru dijelaskan disini tidak tertinggal pula pergolakan kaum Melayu, Bugis dan Minangkabau dalam memainkan perananannya untuk meneruskan Kelangsungan Kerajaan Melayu.

Disini saya akan menuliskan sedikit isi pasal pertama dari Tuhfat Al-Nafis yang menceritakan tentang awal mula Kerajaan Melayu. Bismillahirrahmanirrahim:




“Bermula, fasal yang pertama pada menyatakan keturunan raja2 sa-belah Melayu, dengan di-rengkaskan perkataan-nya. Maka ada-lah di-mulai di-sini, daripada sa-orang Raja Melayu yang asal bernama Raja Seri Teri Buana: ia-lah asal raja Melayu yang turun dari Bukit Seguntang, lalu ka-Palembang, kemudian lalu ka-Bentan, Kemudian kerajaan-lah ia di-Singapura.

Shahadan, maka berpanjangan-lah hikayat-nya itu di-dalam sejarah dan siarah Melayu. Akan tetapi pada kitab ini bukannya maksud-ku akan memperbuat chetera yang panjang, kerana chetera yang panjang2 itu telah ada beberapa banyak karangan orang2 yang dahulu2 daripada aku, dengan kitab ada yang disurat dengan tangan, dan ada yagn di-chetak dengan suratan taba’a.

Adapun yang aku perbuat ini sa-kadarkan hendak menyatakan peratoran yang jatoh pada perjalanan antara perjalanan raja2 Melayu dengan raja2 Bugis, tatkala pada masa raja2 sa-belah Pulau Percha,supaya mengetahui jalan sebab berchampor nasab satengah atas sa-tengahnya dengan perkataan dan karangan yang kemas, supaya mudah menghafadzkan dan memahamkan barang siapa yang berkehendak kapada memahamkan akan dia” (Tuhfat Al-Nafis, Raja Ali Haji)

Demikianlah pembuka tulisan di Tuhfat Al-Nafis, halaman selanjutnya hingga penghabisan buku itu menceritakan perjalanan kisah bangsa Melayu dan peran sertanya dalam perebutan pengaruh dibumi Nusantara baik dengan sesame bangsa sendiri ataupun dengan pihak penjajah.

Buku ini sangat penting untuk dibaca bagi para peminat sejarah Melayu, karena disini banyak menjelaskan berbagai macam peristiwa-peristiwa masa lampau yang berkaitan dengan gejolak budaya Melayu di Kepulauan Riau hari ini.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Apa Itu Tuhfat Al-Nafis?"

Post a Comment