Bahasa Melayu Kepulauan Riau



Bahasa Melayu Kepulauan Riau

Bahasa Melayu Kepulauan Riau adalah bahasa Melayu yang umum dituturkan hampir disemua kawasan Kepulauan Riau. Bagi para pendatang di Kepulauan Riau mereka akan mengira bahasa Melayu Kepulauan Riau itu seperti bahasa Malaysia. Baiklah disini kita harus memaklumi hal itu karena memang Kawasan Kepulauan Riau ini merupakan kawasan penyebaran budaya Melayu yang telah berlangsung sejak dulu kala.


Bahasa Melayu Kepulauan Riau memang lebih mirip dengan bahasa penduduk Johor (Malaysia) namun tidak semua kawasan di Malaysia menggunakan dialek logat Johor. Begitu juga di Kepulauan Riau sebenarnya tidak semua kawasan Kepulauan Riau menggunakan dialek yang sama persis. Karena tiap pulau atau daerah memiliki keunikan tersendiri.

logo lambang kepulauan riau
Logo Kepulauan Riau

Umumnya bahasa Melayu Kepulauan Riau dituturkan oleh penduduk Melayu yang ada di Kepulauan Riau ataupun penduduk pendatang yang sudah lama bermukim di Kepulauan Riau. Dewasa ini penggunaan dialek Melayu masih tetap digunakan oleh mayoritas orang Melayu. Namun penggunaan bahasa Indonesia juga digunakan secara meluas karena penduduk Kepulauan Riau memang berasal dari latar belakang yang beragam.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Bahasa Melayu Kepulauan Riau"

Post a Comment